Att ta sitt ansvar som förälder

Att dela på föräldradagarna är det enda rätta för barnen. Barnen behöver båda sina föräldrar lika mycket. Det är därför inte rätt mot barnen att endast en förälder är hemma med dem under hela föräldraledigheten.

Det sägs att den gemensamma föräldraförsäkringen där föräldrar kan överlåta dagar till varandra handlar om valfrihet. Frågan är då vems valfrihet? Inte barnen i alla fall. Det lilla barnet får inte möjlighet att välja att vara med båda sina föräldrar. Valfriheten finns inte ens för män och kvinnor: kvinnorna förväntas vara hemma och männen förväntas arbeta. Den gemensamma föräldraförsäkringen handlar alltså inte om valfrihet, utan om att bevara normer och traditionella könsroller.

Som mamma vill jag helst vara hemma med barnen hela tiden. Barnens pappa vill också helst vara det. För barnens skull har vi valt att inte ge några dagar till varandra. Barn har rätt till tid med båda sina föräldrar.

I de familjerna där den ena föräldern ger över alla dagar som är möjliga att ge till sin partner, undrar jag om denna person är lämpad att vara förälder. Hur kan man vilja offra sin tid med barnet för någonting annat?

Ett barn behöver båda sina föräldrar lika mycket. Att frånta barnet sin tid med den ena föräldern är därför fel. För att få bukt med problemet krävs en lagstadgning. Om pappan (eller mamman) inte skulle vilja vara föräldraledig skulle familjen få lov att klara sig på hälften av dagarna.

Många sätter amningen som ett argument för att mamman skall vara hemma. Det är lågt. De flesta mammmor helammar inte barnet längre än till fyra månader, och trappar sedan raskt ner. Det finns då ett stort utrymme även för pappan att vara hemma antingen efteråt, eller också delar av dagen redan från början.

För barnens bästa bör vi dela föräldraledigheten. Och vem vill inte sitt barns allra bästa?

Kommentarer

valeria-Mamma till Williot

Dom luktar gudomligt gått ett hett tips till jul måste jag säga! :)

09:24:35 / 2011-11-03 - http://valeriawikner.blogg.se/

Millah - väntar första barnet ♥

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

10:58:31 / 2011-11-03 - http://millahoman.blogg.se/

Anonym

Hej :) !

Kikade in på din blogg nu och den var verkligen jättefin :D !

Hur är det med dig idag? :)



Kramar Bea

11:05:58 / 2011-11-03

I

Bea: Tackar! :)

12:05:23 / 2011-11-03 - http://casalinga.blogg.se/

jennie

Håller med dig. Men har du tänkt på att män tjänar mer än kvinnor i Sverige och det är en av anledningarna till varför kvinnan är hemma. Och det här med amningen, 4 månader är alldeles för lite, helst ett helt år, det är jätte viktigt för bebisen men det vet inte alla mammor. Sen blir jag så sur på alla själviska mammor som köper välling istället för att amma. Man ska bara köpa välling om det är så att barnet inte tar tutten. Dem är lata, men dem orkar knulla fram ungen i alla fall och då orkar man amma ungen också.

16:17:53 / 2011-11-03

I

Jennie: jag är allt för väl medveten om kvinnans ekonomiska situation. Faktum är dock att ju mer mannen tjänar, ju mindre intresserad är han av att ta ut sin del av föräldradagarna. De som har störst ekonomiska möjligheter är alltså minst intresserad av att ha det jämställt inom familjen. Att skylla på ekonomin håller alltså inte!



Angående amningen skall jag slänga in ett inlägg om det. Jag helammade mina barn sex månader. Delammade den stora i ytterliggare 7,5 månader. Den lilla har jag i stort sett helammat till 15 månader (!), och ammar henom fortfarande flera gånger om dagen, trots att hen om någon dag blir 1,5 år. Så som du förstår är det inte JAG som förespråkar 4 månaders amning. Utan det är så det ser ut i samhället.

16:28:15 / 2011-11-03 - http://casalinga.blogg.se/

Rebecca

Kan faktiskt inte hålla med dig även fast jag tycker jämnställdhet är viktigt. För oss där jag är arbetslös och sambon har ett jobb med bra lön går det helt enkelt inte, skulle vi dela rätt av skulle det innebära att sonen får börja dagis när han fyller 1 iatället för att få vara hemma i 2 år med bara mig, vilket jag tycker väger bättre iaf....

21:47:13 / 2011-11-03



Name Mail Blog

Trackback