Att tycka är att kränka

Är det bara jag, eller verkar alla bli mer kränkta för kommentarer de får i sina bloggar än om de hade fått kommentaren på riktigt. I bloggar verkar det som man endast får säga: "Vilken fin dotter du har", "Vad gott det ser ut!" eller "Var har du köpt den söta klänningen?". Allt annat betraktas som förtal, kränkande, elakt och något man vågar syssla med bakom datorskärmen.

När jag skriver argumenterande inlägg vill jag att ni argumenterar med mig, eller mot mig. Det spelar ingen roll så länge ni har en åsikt. Det är inte kränkande. Att ha annan åsikt än någon är inte att vara feg bakom sin anonymitet. Det är inte personer som ifrågasätts utan tankar, åsikter, normer och ideal.

Jag står för mina egna åsikter på min egen blogg, men också på andras. Det måste vi få göra. Det är viktigt med egna åsikter. Det är därför som vi har åsiktsfrihet i Sverige. Det är någonting som vi alla måste kämpa för att vi skall fortsätta få ha, även när vi diskuterar över Nätet.


Kommentarer



Name Mail Blog

Trackback