Det där med 15timmarsbarn

Vi bor i en stad där dagisköerna är gigantiska.

Efter jul kommer jag att plugga på 100%, och från mitten av terminen på 200%. Med två stycken barn hemma.

Samtidigt finns det barn i kommunen som går 15 timmar trots att deras föräldrar är föräldralediga med småsyskon. Jag får inte ekvationen att gå ihop! Hur kan man prioritera barn som inte behöver vara på dagis framför barn som behöver en plats?

Jag ser en lösning på det:
- Låt barn till föräldralediga gå 15 timmar i mån av plats (det vill säga när samtliga barn som faktiskt behöver ha plats har fått en plats)
- Låt 15timmarsbarnen först och främst vara stora barn. Barn under 3 år har inget behov av en dagisplats. Att säga någonting annat tror jag faktiskt bara handlar om att lätta sitt samvete som förälder när man lämnar bort barnet. Däremot kanske mammorna känner ett behov av att vara själva med bebisen, att sitta och fika med andra mammor hela dagarna utan att det äldre syskonet stör planeringen, vad vet jag. Allra värst tycker jag att det är när man skolar in ett barn som precis har fått eller snart skall få ett syskon. Hur tänker man som förälder då?

Fast bäst vore ju så klart om alla fick en plats. För vill föräldrarna ha barnet på dagis, är det kanske bäst för barnet om det får vara där. Själv njöt jag av att ha båda hemma när Stora trollet fick ett småsyskon.




Om alla 15timmarsbarn försvann från dagis skulle dagisbehovet täckas i den här kommunen. En intressant tanke.


Uppdatering: Det är endast barn över tre år som har laglig rätt till förskola, fram till dess är det föräldrarnas behov som avgör.

Kommentarer

Melanie

Jag håller verkligen inte med dig. Min tjej är ett av dessa barn som du nämner. Hon ska gå 15 timmar på dagis, när jag är föräldraledig med lillebror. Alla barn har samma rätt till förskolan. Så är det bara. Och jag tror och vet att dom har stor nytta av att börja förskolan, precis lika mycket, som om jag skulle ha gått till jobbet eller pluggat. Precis som du ska göra nu eller hur. Jag tycker det du skriver är orättvist och väldigt generaliserande. Jag kan bara tala för mig själv, men inte sätter jag min tjej på förskolan för att jag ska fika med andra, gör du?? Nej vet du vad. Alla barn har rätt till förskolan, rätt att utvecklas, lära sig saker. Inte bara dom barnen som har en förälder som ska jobba/plugga. Och vi skolar in vår tjej nästan 3 månader innan lillebror kommer, så ja...det blir nog inga större problem.



Om det är så, att du inte fått någon dagisplats till dina barn, för att det är fullt. Så får ni väl vänta, precis som alla andra. Varför skulle dina barn ha mer rätt att vara på förskolan, än andras?

05:33:04 / 2011-11-19 - http://enlitendelavmig.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback