Om barn och alkohol

Sedan jag blev mamma har råden angående alkohol och amning ändrats. Idag sägs det att det inte finns några medicinska risker, vad man vet, för barnet om du som mamma dricker alkohol. Vad man däremot vet är att det i alla fall inte finns några positiva aspekter av att dricka alkohol när man ammar!

 

Tre anledningar till att inte dricka när du ammar.

1)    När du dricker är du inte lika skärpt, och kan därmed omöjligt ta lika god hand om ditt barn.

2)    I djurförsök med råttor har man kommit fram till att råttor som får alkohol i mjölken är mer benägna att dricka alkohol än andra råttor. Troligen fungerar människan likadant.

3)    Spädbarn som fått i sig alkohol genom bröstmjölken föredrar leksaker som luktar alkohol framför andra leksaker.

 

Barn påverkas därmed i allra högsta grad om du dricker när du ammar. Barn och alkohol hör inte ihop. Jag avstår gärna alkohol för mina barns skull. Hur gör du?


Kommentarer

ENDENISE - Mamma till 2 i December

sv: Det förstår jag :))

20:23:33 / 2011-11-05 - http://endenise.se

ENDENISE - Mamma till 2 i December

Jag har inte druckit alkohol på över 3 år. Tappat avsmak helt :)

20:24:11 / 2011-11-05 - http://endenise.se



Name Mail Blog

Trackback