Sjuka åsikter

Förtydligande för folk som har svårt att förstå: Barn har från hösten de fyller tre år rätt till förskoleplats. Fram till dess är det föräldrarnas behov som styr.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag kan tycka att behoven ser aningen olika ut.

Förälder 1: Har ett barn som endast är 15 månader. Barnet skall skolas in på förskola tre månader innan hon skall bli storasyster. Föräldern skall vara föräldraledig.

Förälder 2: Har två barn som är 3,5 år och 1,5 år. Skall plugga på 150% för att ta sin  universitetsexamen. Vill ha en förskoleplats till det stora barnet så att hen slipper vara med i skolan. Ekonomiskt behöver föräldern studera, eftersom en ingångslön börjar bli aningen kärvt att leva på. Dessutom är barnet så stor att hen dagligen frågar när hen skall få börja dagis.

Tydligen är det helt sjukt att anse att dessa två föräldrar har olika behov av en dagisplats.

Själv anser jag att det är sjukare att vilja lämna bort sitt lilla barn när man inte måste.






Kommentarer

ENDENISE - Mamma till 2 i December

sv: jaaa :D

18:42:41 / 2011-11-21 - http://endenise.se

Tina - Minnas mamma

Du har en jättebra poäng tycker jag! Jag jobbar ju på förskola och det är många som går LÅNGA DAGAR trots att föräldern är hemma med småsyskon. Jag tycker att visst, stora ungen kan väl vara på förskolan så att man får egentid med den lilla och den stora får stimulans på förskolan men är mamman hemma så vad fan gör ungen på förskolan 9-16 varje dag?! Det tycker jag är sjukt. Att stora barnet är på förskolan kanske 9-14 kanske 2 eller 3 dagar i veckan, visst, det kan vara okej tycker jag. Det gillar nog stora barnet också.

Någon vecka i månaden kan man ju ha stora barnet hemma hela veckan tycker jag. Visst att man behöver egen tid ibland men man vill ju ändå vara tillsammans så mycket som möjligt? Barnen är bara små 1 gång.

13:03:06 / 2011-11-22 - http://hejtina.blogg.se/

Melissa - Mamma Till Vincent&Linus

jag håller faktiskt med dig där om att varför lämna bort sitt barn om du bara går hemma och är mammaledig? jag har ju vincent hemma och han slutade hos dagmamman redan i maj eftersom Linus föddes i juni och han ska va hemma med mig tills båda barnen börjar igen och jag börjar jobba

känns för mig dumt att lämna bort vincent och sen gå hem med linus

13:27:55 / 2011-11-23 - http://OoOMelissaOoO.blogspot.com



Name Mail Blog

Trackback