Att amma en ettåring

Hur länge tycker du att det är normalt att amma?

Vår stora ammades till hen var 13-14 månader. Då började hen dra i mina linnen och säga där. Dessutom var vår plan att hen skulle få ett småsyskon lagom till sin tvåårsdag (Lilla trollet kom tio dagar innan tvåårsdagen).

Lilla trollet blir 17 månader den här veckan, och ammas fortfarande. För mig är det inte långtidsamning. Livsmedelsverket rekommenderar att amma barn åtminstone hela det första året. WHO rekommenderar amning upp till två år. Jag har svårt att tänka mig att amma längre. Men jag har lika svårt att förstå dem som frivilligt slutar strax efter halvåret.

Jag vet inte när jag har planerat att sluta... Det kanske mest är jag som mamma som inte känner mig redo att sluta amma? Inte fysiskt. Att amma ett barn medmunnen full av tänder är ingen höjdare. Men jag är nog inte redo att ge upp mina ideal, att gå emot min övertygelse mot vad som är bäst för barnet. Och just nu är jag inte redo att sluta amningen.


Kommentarer



Name Mail Blog

Trackback