Att välja ett osunt liv

Den populäraste dieten de senaste åren verkar vara LCHF. Jag har svårt att förstå att någon vill utsätta sin kropp för den risken. För mig signalerar det ett sjukt beteende - att vara så noga med vikten att man inte vill bry sig om vad som är nyttigt för kroppen.

Flera forskningsrapporter har de senaste åren visat hur LCHF påverkar hjärtat negativt. Samtidigt är hjärt- och kärlsjukdomar västvärldens största folksjukdom. LCHF-kosten ökar dessutom risken för diabetestyp2, en annan sjukdom som har fått ett kraftigt uppsving under 1900- och 2000-talet. Forskning tyder även på att dieten skulle påverka koncentrationsförmågan och humöret negativt.

Det är väl inte heller någon som har missat att LCHF kost tär på miljön?



En del tycker att jag inte har rätt att uttala mig om mat, eftersom jag är smal. Jag har alltid irriterat mig på människor som säger: ”Du kan ju äta vad som helst utan att gå upp i vikt”. Ursäkta, men hur vet de det? Jag äter ju inte vad som helst, så det är ju inte så märkligt att jag är smal. Jag äter vegetarisk mat, och försöker hålla nere mängden onyttiga saker jag äter (även om det varierar hur bra det går). Jag tränar inte, men gillar att vara ute och gå. Förhållandevis lever jag nog ett ganska nyttigt liv (även om jag äter en del onyttigheter om kvällarna. Och gärna ett lass smörgåsar om dagen).


För mig är vikten ointressant, men jag vill må bra. Jag tror inte att personer som äter ensidigt (bland annat ensidiga dieter, som LCHF) kan må bra. Jag tror att kroppen behöver en välbalanserad kost. För mig ät det orimligt att det skulle vara nyttigt att äta mycket fett och protein, men nästan inga kolhydrater. Utan att ha läst några forskningsrapporter (bara enklare tidningsartiklar) tror jag att dieter likt LCHF är farligt för människan.

 

Min far fick hjärtinfarkt strax efter sextioårsdagen (trots att han levt ett nyttigt liv), och är idag (sex år och en bypasoperation senare) ganska klen. Min farfar dog av hjärtinfarkt då han var sextio år. Jag vill inte bara ha 35 år kvar att leva. Därför tänker jag fortsätta att äta det som jag tror är nyttigt, det vill säga en blandad kost, en ekologisk kost, en vegetarisk kost, och en kost utan kemisktframställda e-ämnen

Kommentarer

Sara - Med 3 små busungar!

Det är tur att vi är olika =) Jag tror att det är bra att äta riktiga råvaror som fet grädde, riktigt smör, kött osv.

Skulle inte ens vilja veta hur ,mycket skit och konstgjorda saker man stoppar i sig.

Sen innebär ju inte detta att jag tänker äta så hela livet heller för den delen =) men det kan vara kul att testa ett tag får att se hur man blir att må. =)

11:21:05 / 2011-11-14 - http://glamina.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback