Behovet av dagis

Många blev förvånade när vi fick ett till barn, och vi samtidigt valde att ta hem vår stora från dagis. För oss var det en självklarhet att ha båda hemma istället för att lämna bort vårt äldre barn när vi faktiskt är hemma. För mig är det onödigt för en tvååring att gå på dagis om man inte måste av ekonomiska skäl (och nu menar jag inte att det är ekonomiska skäl att man får 80% av sin lön istället för 100% när man är hemma. Och dessutom vabbar man ofta så mycket att man ändå inte får mer).

Nu är vi däremot på jakt efter dagis. Men nu bor vi i en storstad, i en populär stadsdel. Vi beräknas få vänta ett år på en plats. Då är vår stora 4,5 år. Jag anser att vi nu är i behov av en plats. Dels vill jag ta examen. Men främst har vi blyga barn som behöver träffa andra. I vår nya stad känner vi tre barn: en ny fylld två åring, en 16-månaders och en tremånadersbebis. Vi har alltså ingen som vår 3,5-åring kan leka med. Köerna till fritidsaktiviteter är så långa (eller också är de så dyra) att vi inte kan få någon plats än på länge. På öppna förskolan finns det bara bebisar (eftersom alla börjar dagis innan de är 18 månader). Vi har alltså inte möjlighet att lära känna några andra barn.

Annars trivs jag med att ha båda barnen hemma. Även om vi ibland går varandra på nerverna, och jag tidvis har svårt att stimulera dem. Jag har visst ett behov av nya kreativa idéer och en stor trädgård att leka i.

Kommentarer

Emma - mamma till Lovisa

På vår öppna förskola tipsar de om att på måndagar och fredagar är det betydligt fler barn mellan 2-5 år. Många som fått småsyskon och bara får dagis 15h/v väljer att ha syskonen hemma just mån och fre och då besöker de öppna förskolan. Om ni har många öpnna förskolor i er stad så finns det kanske någon med lite fler äldre barn?

18:45:20 / 2011-10-12 - http://lillalois.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback