Den orättvisa föräldrapengen

Som studerande mamma har jag lägsta föräldrapeng.

Jag har sedan jag fyllde arton fram till jag fick barn jobbat varenda ledig tid. Min längsta (obetalda) semester var 2 veckor då jag och sambon åkte på (vår enda) utlandssemester. Jag pluggar heltid (och ibland dubbel heltid), jag jobbar extra enstaka dagar. Trots det är min föräldrapeng så låg den kan vara. När jag tar ut fem dagar i veckan ligger den på knappt 2700 kronor (jag kan inte ta fler dagar, eftersom jag också pluggar).

Samma föräldrapeng får tonåringar som får barn. Dessa mammor (och pappor) skall bli försöjda av sina föräldrar. På 3600 kronor (föräldrapeng sju dagar i veckan) + ett barnbidrag täcker gott och väl utgifterna för ett spädbarn. 4650 kronor täcker dock inte utgifterna för en vuxen plus ett barn.

Jag förstår inte hur Staten har tänkt. Det gynnar samhället att vi får barn tidigt (dock inte som tonåringar). Hur kommer det då sig att vi missgynnas ekonomiskt? Varför är en del berättigade så mycket högre föräldrapeng? Är deras barn jobbigare?

Som exempel:

På dagis fanns Emma. Hon jobbade och fick sedan ett barn. Efter att ha varit barnledig med storasyster pluggade hon samma utbildning som jag. Innan hon fick lillasyster valde hon att vara hemma en månad. Jag valde att läsa på dubbel helfart (trots en riskgraviditet, som läkaren ville sjukskriva mig på heltid för) - av ekonomiska skäl. Emma får full föräldrapeng, eftersom hennes SGI varit skyddad när hon pluggat.

På dagis fanns också Emelie. Hon förlorade sitt jobb när hon väntade första barnet. Efter att barnledigheten var slut var hon arbetslös ett halvår, jobbade några månader, och var sedan arbetslös ett år. Emelies SGI är skyddad eftersom hon gick på A-kassa. Medan hon har varit hemma och sett på TV-serier och slappat (enligt hennes egen facebook-status) har jag bott ensam med två barn, pluggat på dubbelhelfart och vikarierat på min praktikplats. Hennes föräldrapeng är långt mycket högre än min.

Jag tycker inte att det är rättvist! Jag vill se en lägsta föräldrapeng för myndiga personer, och en för omyndiga/de som inte gått ut gymnasiet. De som endast skall försörja barnet behöver inte lika hög inkomst (och inte heller pengar för förlorad inkomst).

Du som har 80% av din vanliga lön. Var glad att få gå hemma med 80% av din vanliga inkomst. Det skulle jag göra med glädje.

Tycker du att det är rättvist att studenter får lägsta föräldrapeng?


Kommentarer

Sophia, Mamma till Nova

Jaa det är verkligen en hel värld det där.. Helsnurrigt. Som du säger, de kan ju inte ha tänkt till ordentligt. Som tur är jobbade jag sista tiden innan vår lilla kom. Ha en bra dag!

13:53:38 / 2011-10-25 - http://rosasophia.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback