Överflöd



Stora trollet älskar leksakskataloger. Hen sitter och tittar länge länge och ropar att hen önskar sig än det ena och än det andra.

Jag har en kluven känsla inför önskningarna. Jag gillar att handla. Jag gillar att ge saker till barnen. Jag vill se barnen glada. Samtidigt är vi noga med att barnen bara skall få saker (undantag kläder och pedagogiska saker), och jag mår alltid dåligt när jag tänker på hur det går ut över miljön och andra människor när vi shoppar.

För många handlar julen om att handla, handla, handla. För mig handlar julen främst om alla förberedelser, om alla dofter och smaker, om att vara tillsammans bara vi i familjen. Våra barn är de enda barnbarnen på min mans sida , därför överöses de med presenter. Det gillar inte jag och mannen. Varje gång vi träffar hans föräldrar skall vill vi inte att barnen får presenter. Julen skall inte handla om ett hav av nya leksaker. Så vill vi inte ha det. Det här har blivit ett känsligt ämne; alla håller inte med oss. Tyvärr.

 

Vi förväntas vara tacksamma när vi får saker till våra barn som vi inte vill ha. Det handlar inte om att vi är kräsna, utan om att vi inte vill tära på miljön. Vi vill inte heller att våra barn skall leva i ett hav av överflöd, vi tror inte att det är nyttigt. Helst skulle jag inte vilja konsumera fler barnsaker alls, men det finns ju så mycket fin, gulligt och kreativt som jag blir så sugen på. Det är nog dagens i-landsproblem för mig.

Kommentarer

Maria - med bebis i magen ☆

själv har jag hört att det är barnets gener som bestämmer när förlossningen sätter igång :)

11:13:56 / 2011-10-31 - http://fashionstars.blogg.se/

Maria - med bebis i magen ☆

roligt när man hör olika. svårt att veta vad som är sant.

fast jag tycker inte det verkar som att syskon föds ungefär samtidigt. jag kom en vecka före bf, min lillasyster en vecka efter.

sami kom tre dagar för tidigt och hans storasyster 8a dagar för sent :p

11:53:28 / 2011-10-31 - http://fashionstars.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback