Att ha två barn

Jag gillar att läsa bloggar av unga föräldrar. Det fascinerar mig. Jag tror att ytterst få tonåringar är mogna nog att bli föräldrar. Våra hjärnor är inte färdigutvecklade förrän vi är vuxna. Tonåringar är egocentriska - det tillhör deras natur. Tonåringar tenderar att tro att de själva är alltings medelpunkt. Utvecklingsmärrigs räknas man därför inte som vuxen förrän vid cirka 22årsålder.

I bloggar skrivna av unga mammor, jämfört med äldre mammor tycker jag mig se ett större behov av att lämna bort barnen. Äldre mammor låter sällan barnen sova borta, medan yngre mammor gör det. Yngre mammor uttrycker ett behov av egentid. Det är helt naturligt för deras ålder.

vad som förvånar mig mest är att det bland dessa unga bloggmammor verkar finnas en trend att skaffa två barn väldigt snabbt. Att skaffa barn tätt innebär i de allra flesta fall:
- väldigt lite sömn
- extremt mycket svårare att hitta barnvakt, framförallt nattetid
- en helt annan ekonomi. Ett barn i 1-2årsåldern är billigt. När vi hade ett litet barn täckte barnbidraget större delen av utgifterna. Redan vår treåring är dyrare i drift. Hen äter nästan som en vuxen, kläder nöts på ett helt annat sätt, och det är betydligt dyrare med barnkläder än bebiskläder (dels är kläder från storlek 92 dyrare än kläder i mindre storlekar. Och dels krävs andra sorters kläder för att hålla barnen torra och varma. Vinteroverall kostar närmare en tusenlapp, vinterskor likaså, regnkläder flera hundra osv. osv.).
- Barn som börjar på dagis kräver dagisavgift.
- Två barn kräver ofta större lägenhet. Kanske bil?
- Men framförallt kommer det innebär att det är svårt att läsa vidare på Universitetet och/eller Gymnasiet. Från Universitetet kan du inte vabba. Två barn innebär ofta minst dubbelt så mycket vabbande som ett barn (ofta blir det andra barnet sjukt när det första blir friskt). Räkna med att  utbildningen kommer att ta längre tid två barn hemma, än om du har ett. Efter att själv ha provat råder jag er att utbilda er (om ni har tänkt göra det någon gång vill säga) innan ni skaffar mer än ett barn.

Även om yngre mammor klarar av ett barn är jag inte säker på att de är lämpade att göra de uppoffringar som två barn kräver. Min rekommendation är istället att njuta av de barn ni har, och vänta med fler barn till ni är vuxna.


Kommentarer

Marlene, mamma till Lilly & John

Gifte ni er hemligt eller var det släkt och vänner med? måste man betala något vid en borgerlig vigsel? varför gifte ni er? tjugo frågor här, jag vet :-)



11:33:08 / 2011-09-28 - http://lillyjohn.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback