Man får det som man betalar för





När jag skrev mitt inlägg om ekonomi fick jag många svar om att barn inte är så dyra. När barnen börjar äta höjs kostnaden enormt för dem. Matkostnaden är någonting som jag aldrig skulle välja att hålla nere. Hellre får maten sluka större delen av vår inkomst, än att jag stoppar i barnen rent skräp, som icke-ekologiska vindruvor med i snitt 22 olika bekämpningsmedel. Däremot väljer vi att använda relativt billiga råvaror (det vill säga hellre kravmärkt spagetti eller kravmärkta makaroner, än andra modeller av pasta som kostar mer, vi köper oftast kravmärkta torkade bönor som vi kokar själa, istället för att köpa quorn (som både innehåller tillsatser och är dyrt) köper vi torkad soja).

Matkostnaden har ökat mycket i och med barnen. Den senaste månaden har de små barnen bortsett från mat, blöjor och hygienartiklar (samt den kostnad det blir i hyra och resor jämfört med om vi inte haft barn) dessutom ökat på utgifterna med en bilbarnstol, hostmedicin, avgift för två danskurser, ett besök på badhuset, namnlappar till dagis-kläderna, en BAMSE-tidning när de var sjuka, samt en del kläder i nästkommande storlek på halva reapriset och i en begagnataffär. Ingen av utgifterna tyckte jag var onödig, vi har ändå med råge förbrukat våra budgeterade pengar.

Kommentarer

REBECKA

Det är bra med ekologiskt. Idag när jag handlade försökte jag köpa så mkt som möjligt av det. Tycker endå att utbudet är ganska litet! Här på Willys har de slutat med kravmärkta bananer och det fanns bara ETT kaffe som är fairtrade... Synd tycker jag..Men det känns mycket bättre att äta ekologisk mat och det skiljer ju faktiskt inte så många kronor :)



Ekologiskt ris känns jätte viktigt tycker jag, eftersom ris annars innehåller mkt gifter som kan ge canser..

19:07:46 / 2012-01-30 - http://www.minmoa.se



Name Mail Blog

Trackback