Vad du kan göra

I min blogg kommer mina miljötankar ofta i skymundan. I verkligheten är jag nogrann. Saker jag gör för att miljön och klimatet skall påverkas i så liten utsträckning som möjligt:

- Jag köper sällan nytt. I så fall begagnat.
- Vi köper endast ekologisk mat (bortsett från knäckebröd, jäst och visa bakingredienser).
- Vi använder helst inte rengöringsmedel. Såpa och galltvål fungerar.
- Vi använder helst inte tvättmedel (och i så fall miljömärkta). Tvättnötter och galltvål är lika bra.
- Vi väljer att gå, cykla och åka buss och tåg framför att köra bil.
- Vi slänger inte saker om det inte är nödvändigt.
- Vi källsorterar allt som går (det vill säga väljer hellre att ta med vårt skräp hem, än att slänga det i en papperskorg på stan). vi komposterar. Och vi köper helst mat utan onödiga förpackningar - till exempel använder vi inte påsar till grönsaker och frukt om vi inte köper många av en sort.
- Vi äter inte kött.
- Vi väljer närproducerat.
- Vi använde tygblöjor och tygtvättlappar till våra barn, och väljer att "potträna" tidigt.


I år har vi också tänkt försöka odla på våra balkonger.



I bland funderar jag på hur enkelt livet hade varit om man inte hade brytt sig?

Kommentarer



Name Mail Blog

Trackback