En jul utan döda djur



Jag hittade en bisarr tråd på familjeliv. Trådstartaren funderar över hur hennes gäster kommer att reagera när de endast kommer erbjudas vegetarisk mat hemma hos henne. En helt normal fråga. Svaren är dock allt annat än normala. Alla tycker att det är självklart att hon även bör laga kötträtter, eller erbjuda gästerna att själva ta med. De flesta jämställer det med att som vegetarian få lov att äta vegetariskt hemma hos andra.

Hos oss är det självklart att inget kött får lov att förekomma. Fisk förekommer i de fall som även barnen äter fisk (barnens mormor lagar ibland fisk till sig själv och barnen). Vill någon fira jul hos oss är de välkomna på vegetarisk julmat. Skinka, köttbullar och korv kan de glömma. Kan man inte vara utan kött än dag, även om det är julafton, behöver man inte komma hit alls. Att släpa med sina egna döda djur är inget alternativ.
Om någon princepiellt tycker att det är fel att äta baljväxter skulle jag låta bli att äta det hemma hos dem. Hos oss är det inte okej att äta kött. Det får man helt enkelt respektera om man vill umgås med oss

Vad tycker ni? Är det en rättighet att få äta kött, även i någon annans hem?
Tycker ni att det är lika självklart att få röka inne hos en icke-rökare?
Att få äta hundkött hemma hos en hundägare?
.

Kommentarer

Tina - Minnas mamma

Vilken intressant fråga! På familjeliv hittar man ju massa knäppisar..

Det är klart att det inte är en rättighet att äta kött i någon annans hem där de inte äter kött! Det går inte att vända på och jämföra. Om en köttätare tvingas äta vegitariskt är det samma som om en vegetarian tvingas äta kött, eller? Nej, nej, nej. Det är ju helt knäppt! Klart man ska kunna avstå kött en dag.

Blir man tillsagd att inte röka inne hos icke rökare ska man såklart inte göra det, då får man gå ut och röka!

Det där med hundkött är lite knivit eftersom det inte finns i Sverige.. Jag har hund men jag är köttätare och jag antar att det skulle vara okej att äta hundkött i det här huset, om någon annan tog med sig det alltså. Säg att någon kines hade med sig något från hemlandet och ville bjuda mig på lite matkultur från hans land och uppväxt. Jag vet inte om jag skulle smaka men jag skulle verkligen inte förbjuda honom att äta det i mitt hus! Det är ju han som äter, inte jag.

19:38:07 / 2011-12-07 - http://hejtina.blogg.se/

Hanna Z - Mamma till Elliot

Då kan det inte vara samma. Vi betalade 450 för våra och dom är i äkta skinn. Nu har vi iaf lämnat tillbaka dom och ska satsa på ett par andra som han kan gå i ordentligt:)



12:00:55 / 2011-12-08 - http://hannaz.se

i min lilla lilla värld

Jag tycker att man får respektera de man ska hem till. Ta seden dit du kommer helt enkelt

21:53:28 / 2011-12-08 - http://saratilling.se

Sara - Med 3 små busungar!

Jag tycker man ska ta seden dit man kommer.

Är man på besök i ett vegitariskt hem så ska det självklart inte serveras kött till någon!

Kramar!

22:18:39 / 2011-12-08 - http://glamina.blogg.se/

ENDENISE

sv: Skönt att vikten har vart stabil. Hade velat gå ner som du gjorde :) Ja jag hoppas innerligt att det stannar av nu, risken är inte så stor men man kan ju alltid hoppas :)

19:43:23 / 2011-12-09 - http://endenise.se

Sofie

Intressant frågeställning! Jag tycker som flera andra här ovan att man får respektera det hem man är bjuden till och se det istället som en tillgång eller utmaning i spänningen att få prova något nytt! Speciellt om familjen man är bjuden till valt att avstå från kött av just moraliska skäl. Då tycker jag absolut att man ska respektera deras vädjan och önskemål! =)



Men du familjeliv, det är ju värsta forumet för nätmobbing och folk som kastar elaka pekpinnaromkring sig!



18:39:06 / 2011-12-19 - http://litendelavmig.se



Name Mail Blog

Trackback