En spännande dag

Idag kommer 2011 års namnstatistik. Mycket spännande.

2009 års tio-i-topp-listorna följande.

Maja
Alice
Julia
Linnéa
Wilma
Ella
Elsa
Emma
Alva
Olivia

Oscar
William
Lucas
Elias
Alexander
Hugo
Oliver
Theo
Liam
Leo

Gissning av min topp tre:

Alice, Elsa och Maja. Kvar är också Ebba, Olivia, Julia, Emma, Linnéa, Ella och Wilma. Nytt är Molly?
William, Oscar och Lucas. Kvar på topp tio är också Liam (kanske plats sju?), Hugo, Elias, Oliver, Theo och Alexander. Nytt är Axel?

I år tänkte jag gissa på att Juni, Signe, Jolie/Joline. Sigrid, Freja, Märta, Ingrid, Nellie, Lea och Inez har ökat mycket. Minna tror jag fortfarande ökar kraftigt. Kanske Ester också? Liksom Ivar, Svante, Loke, Olle, Tage. Vidar, August, Sixten, Frank, Gustav, Nils, Jack och Vilhelm, liksom Elton/Elion/Elvin har ökat. Kanske även Edward och Isabella/bella (Twilight-syndrom) Men efter att ha tittat på vilka som ökade mest förra året, ser jag att jag är ett år för sent ute. Som vanligt finns det väl två grupper av namn som ökar: de som cykliskt bör öka (det vill säga så kallade tant- och gubbnamn), samt internationella (ofta så kallade whit trash-namn) samt mjuka lite halvt påhittade namn.

De namn som ökade mest 2009 var: Tove, Minna, Novalie, Ellie, Juni, Livia, Majken, Leia, Maria, Tilde, Lilly, Tyra, My, Olivia, Freja, Isabella, Vera, Ingrid, Greta, Edit, Melissa, Annie, Signe, Märta, Liv.

Samt: Frank, Elvin, Milo, Harry, Charlie, Love, Eddie, Julian, Valter, Elton, Hjalmar, Theodor, Theo, Melker, Ebbe, Maximillian, Noel, Milton, Ivar, Liam, Alfred, Noah, Elis, Svante, Ali.


Kommentarer



Name Mail Blog

Trackback