Boktips

Tack för kommentaren på mitt inlägg om könsultraljud, Sofia. Boken du tipsade om har jag tipsat om i min tidigare blogg. Här kommer inlägget här också:

Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2


Jag lånade en bok som jag gillar. Inget revolutionerande, men helt klart någonting som både dagispersonalen på vårat dagis och många föräldrar vars bloggar jag läser borde läsa. I bloggvärlden kryllar det av små rosa gulliga prinsessor och häftiga blå/svarta killar.

I boken finns bland annat denna fantastiska bilden. Vars text är:

Tanten: Varför har han ROSA mössa på sig?

Mamman: För att han är BÖG

Jag gillar den texten! Jag skall också börja svara att mina barn är homosexuella, när folk undrar varför vi bryter normerna.

 

Barn skall få vara barn. De är inga sexuella varelser på samma sätt som vuxna, därför bör inte barn kläs könskodat. Det är skillnad på vilka kläder vuxna och barn har. Att småflickor inte har urringat är de flesta överens om. Men att små pojkar såväl som flickor skall ha andra könskodade, och därmed sexuelltbetonade kläder, verkar få reflektera över. Igår blev mitt minsta barn klätt i brunt, grått och vitt med rosa strumpor taget för en flicka. I förrgår hade hen blå byxor, blå body, blå strumpor och blå mössa – då var hen visst en pojke. Hur tänker ni angående barns kläder? Skall man göra barn till flickor och pojkar?

 

Sofia tipsar om att ge den här boken till sitt dagis. Jag håller med om att det är en bra idé. Dock har jag alltid varit lite rädd att dagispersonalen skall ta illa upp. Till stora trollets gamla dagis gav vi däremot de här två böckerna:

 

 




Kommentarer

Mamma Marlene

Haha! Vilken klockren kommentar! Både jag o min sambo sitter fortfarande o småfnissar åt de trots att de va ett tag sen vi läste inlägget. För att han är BÖG!! haha!!



För d första skulle ja gärna vilja ha receptet på dina linsbiffar. Kanske man skulle kunna byta ut linserna mot kikärter?

För de andra så har vi en adventskalender till barnen som jag o mina syskon hade när vi var små. 24 små öglor på en filttavla typ som min mamma har gjort. Våra barn ska få öppna varje paket tillsamman o i paketen ska de finnas lite pyssel för varje dag att göra julkort med, som vi sen ska skicka till dom närmsta i familjen. Sen tandborste o tandkräm, reflexer o julgranspynt!

Oj vilken lång kommentar! Hur som helst, jag gillar din blogg skarpt!! Kram på dig

20:43:03 / 2011-11-17 - http://lillyjohn.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback