Att påverka sitt ofödda barn




Kan någon vettig människa där ute förklara för mig varför man får lov att ta reda på könet av sitt kommande barn (även i de fall som det inte finns medicinsk anledning)? För mig känns det bara konstigt. Jag anser att det bidrar till en ännu skevare bild av vikten av kön. Att samhället betraktar det som normalt att veta vilket kön barnet man väntar kommer att ha bidrar till att skeva könsstrukturer uppmuntras.

Många säger att könet inte spelar någon roll, men att det är roligt att veta när de skall handla till bebisen. Jag undrar snarare: är det inte bättre att inte veta så att man inte sätter in barnet i ett speciellt fack redan innan det är fött?

När jag gjorde mitt fjärde ultraljud med Lilla trollet blev läkaren som gjorde det nästan arg på mig för att jag inte aktivt ville veta könet. Hon hade ingen förståelse för att jag inte tyckte att det var mer intressant än att veta barnets skostorlek.

Så fort vi får veta barnets kön påverkar vi barnet i den riktning som normer och värderingar vill att vi skall behandla barnet. Varför vill man börja påverka barnets utveckling redan innan det föds? Jag har faktiskt ingen som helst förståelse för det.

Det är dags att förbjuda könsultraljud!

Kommentarer

Linnéa- Blev mamma som 17åring till världens bästa Ebba ♥

Vi tog inte reda på könet av den enkla anledningen det spelar ingen roll vad som ligger i magen och även om det blev en kille eller tjej så kunde h*n vara klädd i både blått och rosa :)

10:09:00 / 2011-11-16 - http://linneagranstrom.blogg.se/

elin ♥ Gravid ♥

Hejsan!

Ja gör det, det piffar upp riktigt mycket i tvättstugan/badrummet. Istället för dom annars väldigt fula tvättförpackningarna:)

10:53:54 / 2011-11-16 - http://flieo.blogg.se/

Viola

Svar: det gjorde vi också. Borgerlig vigsel med närmsta familjen närvarande och det dög fint :)



Jag undrar också varför man får ta reda på könet faktiskt. Vill inte döma dem som gör det, för jag förstår att man är nyfiken och när det är så lätt att göra det (vissa landsting) så kanske det är svårt att motstå. Men hellre då att man erkänner att man gör det av nyfikenhet än att försöka låta sådär löjligt praktisk, läste t.o.m om en mamma som redan hade många barn av olika kön redan och ville ta reda på det väntade barnets kön för att "vete vilken klädlåda som skulle tas upp ur källarförrådet" ja för det måste vara SÅÅÅ jobbigt att traska ner i källaren och göra dt när barnet väl fötts. suck.

11:33:16 / 2011-11-16 - http://mummyfied.blogg.se/

Lotta, Millebus & den lill* i magen

ok..håller inte med dig faktiskt. Jag tycker det är upp till var och en. Vissa saker måste man handla innan som bilstol, vagn och lite kläder. Jag vill inte ha en svart eller beige vagn. Jag vill ha en rosa om de är en tjej och blå om det är en kille. Inget konstigt med det. Jag sätter defintivt inte min son i ett fack för det. Han har rosa kläder, rosa nappar och får leka med vilka grejer han vill. Om han vill ha en rosa tröja så får han den. Tycker inte att du ska dömma alla som tar reda på könet faktiskt, för det handlar inte om att stoppa in barnet i ett fack

11:56:49 / 2011-11-16 - http://sessancharlotte.blogg.se/

Petra-tvillingmamma

Ja jag är frisk än så länge =)



Njae, håller nog inte med dig där.

Jag tog reda på könen när jag väntade twinsen. Just för att kunna handla kläder, bilstol, vagn osv.

Jag tycker det är helt okej att göra det och upp till var och en.

Men alla är olika!

=)

14:51:23 / 2011-11-16 - http://petratvillingmamma.blogg.se/

Erica - Mamma i December!

Sv: Ja, det är så mysigt.



Däremot förstår jag inte riktigt hur det kan spela någon roll om man tar reda på könet innan eller om man väntar tills det är fött? Är man en sån som handlar kläder utifån kill och tjej så kommer du ju göra det ändå vare sig du gör det innan eller efter barnet är fött. Sen så vet ju faktiskt inte en liten bebis vad han eller hon har på sig så det är väl viktigare, om man tänker ur din synpunkt, att ett äldre barn som är medvetet i så fall får valmöjligehetn. Tycker inte riktigt att ett barn hamnar i ett ""fack" för att föräldrarna kollade vad barnet hade för kön innan det föddes helt enkelt. Du får måste ju få reda på det nån gång. Vi tog reda på könet på vårat barn av ren nyfikenhet. Tror inte riktigt vetskapen om det "bidrar till skeva könsstrukturer". Min son kommer inte behandlas eller kläs annorlunda för att jag visste vilket kön han hade innan han föddes.

16:33:27 / 2011-11-16 - http://ericanygrenbackman.blogg.se/

Timglasfigur

Jag ska ta reda på bebisens kön imorgon.

Det ska bli så skönt att ha det mesta färdigt när lillskrutten väljer att titta ut. Både jag och min sambo vill veta barnets kön och vi blir minst lika glada oavsett om det blir en pojke eller flicka!

Jag skulle känna mig otroligt stressad inför förlossningen om jag inte var klar med det mesta, jag vill kunna fokusera på bara bebisen när den är ute.

18:27:11 / 2011-11-16 - http://timglasfigur.blogg.se/

Timglasfigur

Eftersom att det mesta i mitt hem är vitt vill jag inreda barnrummet pojkigt eller flickigt :)

Tack så mycket! Det ska bli skönt att få träffa en som förhoppningsvis kan mer än våran ordinarie ultraljudssköterska så vi vill inte enbart få reda på könet, jag har tusen frågor med som jag inte tyckte att jag fick svar på sist.

21:55:56 / 2011-11-16 - http://timglasfigur.blogg.se/

Sofia

du får ursäkta mig timglasxigur men nu blev jag lite irriterad då du skrev "Eftersom att det mesta i mitt hem är vitt vill jag inreda barnrummet pojkigt eller flickigt". vadå kan inte en kille ha rosa lika så mycket som en tjej och tvärtom? eller är du rädd för att ditt barn kan bli mobbad??? och varför bara inte inreda rummet till ett barnrum? nej man behöver faktiskt inte veta könet. köp på vilka färger som helst. för 30 år sedan hade man faktikst på pojkar rosa utan att någon brydde sig. va fan bryr vi oss så hårt om det idag?



Jo jag skriver faktiskt hellre BARN än flicka och pojke EFTERSOM att man sätter in dem i fack när man gör så. Det är som om man talar om 100% hur viktigt de är för dom att få veta vad de är för något. Fast det själva verket är helt totalt onödigt.



Dwt som fick mig att öppna mina ögon var boken " ge ditt barn 100 möjligheter ist för två" De är så otroligt rätt de som skrivs. förr brydde jag mig inte om någon sa flicka el pojke men idag blir jag vansinnig av hur blinda vi är. Ska personligen köpa pojken till förskolan också!



Skärp er! ja jag är mamma till ett barn på 2 år och det är första gången jag inreder mitt barns rum och det blir ett barn rum..



haha stör de er att jag inte avslöjar mitt barns kön?? oj oj...

19:18:46 / 2011-11-17

sofia

köpa boken menade jag haha

19:21:00 / 2011-11-17



Name Mail Blog

Trackback