Dockor med kön



Att pojkdockor har blå kläder och flickdockor har rosa är ingen nyhet. Däremot har jag inte tidigare tänkt på att plastdockorna som man hittar hos de stora leksakskedjorna (och även många mindre butiker) kallas för dockor och pojkdockor. Pojkarna har ett kön. Flickorna saknar.


Hos oss har vi en könsneutraldocka, som jag och mannen oftast benämner som hen. I perioder är det i lekarna en hon, och sedan växlar det och blir en han.



En sådan här docka från Krabat är jag sugen på att köpa till mitt lilla troll.

Hos Krabat skiljs flickdockorna och pojkdockorna åt genom att de har kön, dock levereras de nakna eller med könsneutrala kläder, såsom vita blöjor för både bebispojkar och bebisflickor. De delas inte heller upp efter könskategorier. Jag skulle säja att dockorna här har ett fysiskt kön, men inget färdigt genus.

Krabat säljer dessutom dockorna Kim och Kaj som är könlösa och som man själv får välja vilken färg på kläder de skall ha, och om de skall ha byxor eller klänning.



Givetvis är kön inte det viktigaste på dockan, men det är konstigt att så många dockor har alla andra detaljer så exakt som möjligt, och endast saknar en del på kroppen.



Fast allra bäst gillar jag nog barnens könlösa dockor.




Kommentarer

ENDENISE - tävlingar igång ♥

Vår docka kallas för dockan eller babyn, varken hon, han eller hen :)



sv: härligt med julmat :D

13:31:24 / 2011-12-20 - http://endenise.se



Name Mail Blog

Trackback