Att välja lägre lön åt sin dotter

Genusfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Direkt efter studenten flyttade jag hemifrån för att läsa genusvetenskap. Inom genusvetenskapen finner jag kraft att driva andra frågor. För mig är jämställdhet ett av de första kraven som måste uppnås för att vi ska få ett jämlikt, rättvist och solidariskt samhälle.

För mig handlar jämställdhet om så mycket mer än vilken färg barnens kläder har. Det handlar om inställningar, attityder, tankar, funderingar, mål och inte minst undringar. Är flickor och pojkar likadana vid födseln bortsett från de biologiska och utseendemässiga skillnaderna?

Flickor och pojkar skapas redan inne i förlossningsrummet (eller till och med tidigare idag, i och med ultraljuden) genom vårt bemötande av barnen. När vårt äldsta barn föddes såg jag könet på en gång, min man såg inte det, och jag var glad över att han varken frågade eller medvetet tittade efter. När tvåan föddes var det lika ointressant. Vi valde då till och med att inte skriva i sms till vår familj och våra vänner vilket kön bebisen hade. Könet är för oss inte mer väsentligt än andra delar på barnens kropp (vi skrev till exempel inte heller ut i sms:en huruvida bebins örsnibb var lös eller fast).

Idag kämpar jag med att få barnens mor- och farföräldrar att sluta fokusera på deras kön. I min värld talar man inte om barn som pojkar eller flickor. Varför säga: "Hej pojkar" när man kan kan säga "Hej barn", eller: "Vilken duktig pojke du är", när man kan säga: "Vad duktig du är", eller: "Vilken snäll flicka du är", när man kan säga "Vad snäll du är"?

Hur barn kläs är inte den viktigaste genusfrågan, men trots det en väsentlig bit. Har barnet rosa spetsklänning kommer det att bli bemött annorlunda än om det har jeans och blå tröja. Att välja en vis typ av kläder är att välja att omvärlden skall bemöta ditt barn på ett visst sätt. Vill du att din dotter skall få ta för sig, välj inte endast rosa Hello Kitty-klänningar till henne. Och vill du att din son skall få visa känslor, klä honom inte endast i svarta kläder med Spindelmannen på. Det är du som förälder som väljer. Det är ditt val. Skyll inte på samhälleliga strukturer som du själv är med och stödjer. Upp till kamp för en jämställd värld!

Kommentarer

Anonym

HIGH FIVE!



you have my wote.

14:06:32 / 2011-10-05 - http://litendelavmig.se



Name Mail Blog

Trackback