En prinsessa - en riktig den här gången!

Det är nog ingen överraskning för någon att jag är emot monarkin. Även en dags om idag när det födds en ny prinsessa.

Lite glad är jag trots allt. Det här kan komma att innebära två regerande drottningar i rad. Det har aldrig tidigare hänt i den svenska historien!

Jag är tämligen ointresserad av hur förlossningen gick till, om Prins Daniel klippte navelsträngen och hur prinsessan ser ut. Däremot med mitt namnintresse är jag nyfiken på vad hon skall heta. Ett tilltalsnamn, tre andranamn förmodar jag. Namn jag kan tänka mig att det kan komma att bli är:

- Eleonora hade varit fint. Men frågan är om de inte kommer att välja ett enklare namn, i enlighet med dagens namntrend. Och Belgiens prinsessa heter ju Eleonore.

Ingrid är ett alternativ, men det heter ju den norska prinsessan Ingrid Alexandra. Norge och Sverige kan väl inte ha varsin drottning Ingrid? Men som andranamn tror jag på Ingrid.
Sofia utesluts väl av Carl Philips Sofia. Och så finns det Sofia av Spanien.


Kristina (som dessutom Daniels mamma heter i andranamn), Margareta, Astrid, Märta, Josefina, Lovisa, Birgitta, Desirée är ju Bernadottska-namn.
Sibylla går nog bort på grund utav snabbköpet.

Victoria själv heter ju: Victoria Ingrid Alice Desirée.


Alice är högt i topp för många. Det gissar inte jag. Det togs av omtanke till Silvias mor som inte har blått blod. Så det namnet kommer antagligen att fasas ut. Precis som om den nya lilla prinsessan får andranamnet Silvia eller Eva. Dessutom undrar jag om inte Alice redan är ett för vanligt namn bland dödliga barn.

Kanske vill Viktoria klämma in Lillian?

Pojknamn hade varit lättare att gissa.

Jag gissar helt enkelt på Astrid eller Lovisa.


Kommentarer

Josephinewestling - Mamma till Vira

svar; okej tack! näe jag tror inte det kommer bli nå probmel med talet. då hon pratar redan extremt mycket. och nu är det ju svårt att avgöra om det är för hon är så liten eller tungan. Men vi förstår ju henne och det är det viktigaste ;)

sambon hade svårt med talet pga sitt tungband. svårt att säga r osv. så han fick ju lära om sig. Men det var för han var stor (han gick i tvåan) och nu gör vi detta tidigt på Vira så då kommer det bli bra :D



så kul att dom fick en prinsessa :D

09:13:16 / 2012-02-23 - http://josephinewestling.blogg.se/

Josephinewestling - Mamma till Vira

tack så mycket!!

ha en bra dag du med!

09:42:28 / 2012-02-23 - http://josephinewestling.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback