Begreppet hen



Att använda ordet hen har ingenting att göra med att man vill förneka någons kön - utan dess genus.

Jag använder framförallt hen i två situationer:

1. Jag vet inte om barnet på lekplatsen är en hon eller en han.
"Gå du och fråga om hen vill leka."

2. När jag förmodar att barnet med kort hår, blå jacka, svart keps och Blixten på är en pojke och jag inte vill uppmuntra de traditionella könsrollerna.
"Gå du och fråga om hen vill leka."


I inget av fallen handlar det om att jag förnekar barnets kön. Jag brukar inte prata om andra barns könsorgan alls. Det brukar oftast inte vara så relevant.

Att jag använder begreppet hen har ingenting att göra med att jag förnekar mina barns kön.  Jag förnekar de påtvingade könsrollerna. Det är vilt skilda begrepp, som inte på något sätt skall blandas ihop.

Vi har också en bebisdocka som är en hen. Den saknar könsorgan och är därmed en hen fullt ut. Ibland har den mansnamn ibland kvinnonamn när barnen leker, och tycks därmed i allra högsta grad ha oklar könsidentitet.

Kommentarer

REBECKA

tack :)

08:02:43 / 2012-03-28 - http://www.minmoa.se

REBECKA

Du, varför inte säga barnet?



jag säger aldrig hen. Tycker de är ett mycket löjligt ord (ursäkta). Känns bara konstigt och tror mina barn skulle bli förvirrade.

Jag säger barnet, människan, personen och så.



Jag förstår faktiskt inte varför ordet HEN skulle va bättre? och på vilket sätt? :)

08:04:12 / 2012-03-28 - http://www.minmoa.se

REBECKA

Du, varför inte säga barnet?



jag säger aldrig hen. Tycker de är ett mycket löjligt ord (ursäkta). Känns bara konstigt och tror mina barn skulle bli förvirrade.

Jag säger barnet, människan, personen och så.



Jag förstår faktiskt inte varför ordet HEN skulle va bättre? och på vilket sätt? :)

08:04:34 / 2012-03-28 - http://www.minmoa.se



Name Mail Blog

Trackback